Január végén és februárban a Fonó bátran válogat hazai előadók ritkán hallott produkcióiból. Okos Viola énekes-dalszerző, akit a Makám énekeseként hallhattunk legutóbb a Fonó színpadán ezúttal elképesztő hangjával és saját produkciójával érkezik vissza egy népzenei ihletésű konerttel. Andras Toth (zongora), a magyar undergound szcéna egyik meghatározó művésze ezúttal szólóban lép fel a Fonóban és ad ízelítőt készülő szólóalbumáról. Visszatér a Chalga is, akik a tavalyi nemzetközi toplistás lemezsiker után természetesen a világraszóló dalokból is válogatnak majd a koncerten.

A Chalga amolyan Thököly-kurucos, törökbarát zene - egy sikeres ostrom utáni berúgós estén szólhatott ilyesmi zene a táborban, és úgy hallatszik, a hadizsákmányban akadt pár jazzlemez is! A zenekar nem ápol népzenei hagyományt, de gátlástalanul használ balkáni és magyar népzenét. Lehetne mindez akár táncos popzene is, sajnos a zenekar kifejezetten imádja a tört ritmusokat, amire csak a beavatottak tudják a táncot. A zenekar két lemez (Sabir, 2006; Erdő, erdő, 2010) és pár év szünet után 2018-ban újraaktiválódott: jelentősen átalakulva, sokkal harsányabb és kevésbé folkos zenét játszik. 2022-es lemezük, az Ezért van az a World Music Charts Europe zenei listáján 21. helyig jutott – többek között erről az albumról is hallhatunk dalokat a Fonóban január 25-én.

Okos Viola énekes, dalszerző (Odd ID / ex Ethnofil, Makám Quartet, Fuvalom Énekegyüttes) lemezbemutató koncertjén népzenét feldolgozó szólóanyagát hallhatjuk. Viola gyermekkora óta foglalkozik zenével, családja révén a népzenén keresztül ismerkedett meg a színpaddal. Tanulmányait az egri zeneiskolai évek után a Váci Bartók-Pikéthy Zeneművészeti Szakközépiskola népzene tanszakán folytatta énekesként és hegedűsként. A népzenén kívül számos más zenei műfaj is hatott rá, előadóművészként a könnyűzenei stílusokban is alkotott.

A hegedűn kívül gitárral és kobozzal is fellép. Az Odd ID/Ethnofil zenekarnak 13 éve tagja, ahol az ethno, progresszív, elektronikus elemeket sajátos hangzásvilágban ötvözték és ma már magukat „post-pop” -ként aposztrofálják. Idén lett Krulik Zoltán egyik formációjának, a Makám Quartet-nek az énekese - hegedűse, valamint a Fuvalom népi a capella együttes tagja. Néhány éve szólóban is rendszeresen előad.

A frissen megjelenő kislemez zenei anyagának ő a szerzője, rögzítője és szerkesztője is. A debütáló EP-hez ebben az évben vizuális anyag társult, így a zeneszámok videoklippel együtt jelennek meg. A népdalfeldolgozásokat alternatív műfajok hatják át, letisztult, merengő, atmoszferikus zenei világ. A zeneszámok koboz- és gitáralapra írt darabok, melyeknek kiegészítői jellemzően az énekhang, a hegedű és különböző hangeffektek, többek között ebbe is betekinthetunk Viola koncertjén február 1-jén a Fonóban.

Andras Toth a magyar underground szcéna egyik meghatározó művésze, zenei producer, dj, kortárs zongorista. 2007-ben jelent meg először bakelitlemezen egy berlini techno label égisze alatt. Zenéi a mai napig amerikai, kanadai, német, illetve magyar kiadóknál látnak napvilágot, főként bakeliten. Többször is fellépett már a londoni Fabricben, a párizsi REX klubban, illetve adott már szóló zongora koncertet a híres moszkvai ARMA17-ben is. Társproducerként legutóbb Frenknek segített szerzői albumában, de a san francisco-i Andrew Rasse-val több mint egy évtizede folytatott sikeres kollaborációi többek közt a BBC Radio 1 Essential Mix keretein belül, vagy épp John Digweed house legenda szettjeiben tűnnek fel.

Ambient stílusú, minimalista, repetitív zongoraművei főként improvizatív szólókoncertjein hallhatóak, de különböző installációk, játék- illetve dokumentumfilmek hangbetétjeiként is sokszor szerepelnek.

Jelenleg egy marokkói-olasz-magyar nagyjátékfilm zenéjén, és szóló zongora albumjának befejezésén dolgozik, amelybe először hallgathat bele a közönség a Fonó Steinway & Sons Essex zongoráján február 23-án!

Az utóbbi két koncert a Felhangolva! program keretében, a MOL-Új Európa Alapítvány támogatásával valósul meg.